Sæt system på din jobsøgning

En af hemmelighederne bag den effektive jobsøgning, er at man som jobsøgende, skal gøre som på jobbet. Sæt tingene i system og dermed effektivisere sagsgangene. Hvis man efter et par måneder har søgt meget snævert indenfor ens spidskompetencer, må man brede søgningen lidt ud. Men her begår mange deres første reelle fejl – ikke ved at søge bredt, men ved at udforme enslydende ansøgninger til vidt forskellige jobs. Faktisk kan det at skifte branche ofte betyde at man kan få en lønforhøjelse, idet man måske kommer med en helt unik kompetence profil. Udfordringen ligger i at overbevise arbejdsgiveren.

Lav mange CV skabeloner
Læs mere her og find ud af at sådan skriver du en god jobansøgning. Vi starter ved et CV. Alle mennesker har flere kompetencer end der er plads til på et CV, der i øvrigt kun bør fylde en side. Derfor er det vigtigt at udvælge de kompetencer som man vurderer passer til jobbet. Står man således overfor et brancheskift skal man ikke fylde ens CV med alle de ”gamle” branchespecifikke kompetencer, som den nye arbejdsgiver måske slet ikke aner hvad betyder.
Derfor skal man have flere CVer liggende således at man ikke hver gang skal sidde lave et nyt fra bunden, men i stedet hurtigt kan rette en CV skabelon til. Eksempelvis kan man derfor lave et CV med ens kreative kompetencer, et med tekniske kompetencer, et med personlige kompetencer, et allround CV og så videre. Herefter kan man så hurtigt klippe klistre et passende CV sammen.

Find din personlighedstype
Mange folk er ikke klar over hvilken type personlighed de har. Det kan betyde at de sidder i et job, som slet ikke passer til dem. De tænker blot at de må klemme ballerne sammen og knokle hårdere. Men hvis arbejdsstilen ikke passer til ens personlighed er man ikke effektiv. Men det at kende ens personlighed gør også at man kan vurdere om ledige stillinger nu også er noget for en. Er det for udadvendt eller for stillesiddende? Det er trods alt sjældent at en bogholder og en sælger skifter job.