Sådan laver du det perfekte CV

Et godt cv er ikke kun afgjort af din erhvervserfaring. I jobsøgningsprocessen er det nemlig ligeså vigtigt, at du sælger dig selv bedst muligt. Du skal se dig selv som det produkt, der skal købes. Dit CV er en slags produktbeskrivelse, som sælger dig og dine kompetencer til en arbejdsgiver. Modtages dit cv positivt, så er det et godt CV. Modtagerens præferencer kan naturligvis variere, men der er alligevel nogle ting, du kan gøre, som er godkendt i brede kredse.

Opbygning af dit CV

Først og fremmest skal du inkludere følgende informationer i dit CV:
Kontaktinfo
Profiltekst: Profilteksten skal beskrive din faglighed og motivation. Det skal naturligvis matche de ting, som bliver efterspurgt i søgte stilling.
Erhvervserfaring: Opstil dine uddannelser, kurser og erfaringer i en såkaldt omvendt kronologisk rækkefølge, så det der er nyest står først. Prioriter kun at beskriv de arbejdsopgaver og erfaringer, som er relevante for den søgte stilling.
Uddannelse
Kurser
Frivilligt arbejde/organisatorisk arbejde/tillidserhverv
IT-kundskaber
Sprog-kundskaber
Fritid: Din fritid kan være med til at give dig egenskaber, der kvalificerer dig til jobbet.
Evt. et portrætbillede: Billedet skal være professionelt og vellignende. Det skal kunne egne sig til print i sort/hvid.

Virksomheders 6 gode råd til dig

1. Overskuelighed

Sørg for at gøre dit CV så overskueligt som muligt. Det vidner om professionalisme. 76% af virksomhederne bruger mindre end 5 minutter på den første frasortering i en rekrutteringsproces. Du gør det nemmere for læseren at gå til dit CV med et læsevenligt layout. Dette kan betyde for dig, at læseren hurtigt får overblikket over hvem du er, og hvilke kompetencer du har. Dette øger chancen for at få jobbet.

2. Kortfattethed

Hele 83% af virksomhederne mener, at et CV højest skal være på 3 sider. Jo mere kortfattet og præcist du formulerer dig, jo mere professionel fremstår du.

3. Foto

73% af arbejdsgiverne vurderer, at et foto på CV’et giver et positivt billede af ansøgeren.

4. Kompetenceeksempler

Hele 57% af virksomhederne mener, at jobansøgere generelt skal blive bedre til at give eksempler på de faglige spidskompetencer, som de besidder. Et lignende tal for personlige kompetencer ligger på 48%.
Vær derfor specifik omkring, hvad du kan tilbyde virksomheden både fagligt og personligt.

5. Punktform

For overskuelighedens skyld så er det godt at fremhæve ens kernekompetencer i punktform. Det virker positivt, vurderer hele 92% af virksomhederne.

6. Profiltekstskrivning

Når du udarbejder profilteksten, så sørg for at fokus er på kernekompetencerne helt fra start af. Du kan fange modtagerens opmærksomhed ved at starte ud med en lille tale på 5-10 linjer i begyndelsen af CV’et.